ads

loading...

Gurauan Melampau Suami Isteri~!! Nak menangis tengok...




Pranksters Couple

Posted by Praisemama on Wednesday, November 18, 2015

apa akan jadi kalau ular makan babi



jangan marah..
suka-suka je..
hihi

"Perginya Seorang Peminat DiRaja" - Siti Nurhaliza




5 Dis - Penyanyi terkenal, Datuk Siti Nurhaliza turut meratapi pemergian YAM Tunku Laksamana Johor, Tunku Abdul Jalil yang mangkat pada malam tadi.

Menerusi twitternya Siti menulis "Al-Fatihah ..Perginya seorang peminat DiRaja saya..Patik akan selalu kenang YAM Tunku Laksamana Johor.Terlalu banyak kenangan manis.."



Melihatkan status dari Datuk Siti ini terus mengingatkan penulis kepada satu video duet antara Almarhum dan Datuk Siti di dalam sebuah wad di hospital yang mendendangkan lagu "Salam Terakhir" yang dipopularkan oleh Allahyarham Sudirman Hj Arshad.

Dalam video pada tahun 2014 itu, Tunku Abdul Jalil dilihat duduk di atas katil sambil berduet dengan Siti dan disaksikan oleh kakitangan hospital tersebut.


Di laman Instagram Siti Nurhaliza, ctdk, Siti turut memohon maaf kerana tidak dapat menziarahi Almarhum buat kali terakhir.

"Saya kehilangan seorang teman, sahabat, teman bergurau senda dan pemberi semangat tiap kali saya dalam kesedihan," ujar Siti yang masih bersedih dengan berita pemergian itu.

"Lil, maafkan Mak Iti kerana tidak dapat menziarahi Lil buat kali terakhir, namun Lil sentiasa dalam doa Mak Iti. Al-Fatihah." ujarnya.


Kali terakhir penyanyi itu menziarahi Tunku Jalil di hospital adalah pada dua minggu yang lalu.




Kemangkatan Tunku Abdul Jalil dirasai segenap rakyat Malaysia khususnya rakyat negeri Johor yang tidak putus-putus mengucapkan takziah atas pemergian Almarhum.

Almarhum Tunku Abdul Jalil disifatkan sebagai seorang yang begitu dekat di hati rakyat selain sifatnya yang merendah diri dan tidak putus dengan senyuman. - Siakapkeli.my


Apabila anda berdepan kesukaran hidup


Life isn’t easy and it can be a very harsh, mean and unfair place. The road to your dreams is quite bumpy and there are many things that will stand in your way. People will tell you that you can’t do it; some will tell you that you shouldn’t do it; and others will even make sure that you won’t do it. Many will laugh at you and will try to bring you down. No matter how tough you try to be, life will find a way to push you down, put you in situations you can’t handle, send you holes to fall in. Unexpected distractions or barriers will come your way and try to deviate your mind from your goals. Luck may not always be on your side, and at times, you may feel that the whole universe is against you.
You’ll get laughed at, you’ll get back-stabbed, you’ll get stuck, you’ll get discouraged, you’ll get distracted, you’ll get tested, you’ll stumble, you’ll fall, you’ll get lost, you’ll get scared, you’ll get hurt, you’ll get beaten, you’ll get blocked, you’ll get angry, and sometimes you’ll get hit really hard.
But remember in life you always have a choice. You can either cave in and let what others say or do get to you, believe them and convince yourself that you’re not good enough. When you get hit hard, you can choose to lay on the ground, give up, turn your back on all your dreams, and blame everyone else for not being who you want to be.
Or you can choose to stand back up on your feet and let each obstacle make you stronger and more determined. When you get hit hard, you can choose to fight back and keep going. Because it’s not how hard you get hit or how much you get hit that counts. It’s what you learn from each hit and each fall, how much you can take and how high you keep rising after each hit. There’s a Japanese proverb that says “Fall down seven times, Get up eight.”
It’s always much easier to give up and blame others for our unhappiness. But fighters don’t choose the easy way out.
Be a fighter. Don’t let any barriers or hit knock you down. Don’t ever let anyone tell you what you can or cannot do. And don’t let anyone define your capabilities and tell you what you’re worth. Only you know what you’re really made of and what you’re capable of. If you want something, go get it. No matter what people say and no matter how many times you fall along the way, or how hard you get hit.

nangis



Habis tisu kami bila tengok video adik ni, sedih! Umur berapa dik? Jauh sangat ke boyfriendnya? Alolololo.. "Awak janji dengan saya awak belajar sungguh2 ye?"


Habis tisu kami bila tengok video adik ni, sedih! Umur berapa dik? Jauh sangat ke boyfriendnya? Alolololo.. "Awak janji dengan saya awak belajar sungguh2 ye?"
Posted by OHBULAN! on Monday, June 15, 2015

sweeet giler bak hang



Habis tisu kami bila tengok video adik ni, sedih! Umur berapa dik? Jauh sangat ke boyfriendnya? Alolololo.. "Awak janji dengan saya awak belajar sungguh2 ye?"


Habis tisu kami bila tengok video adik ni, sedih! Umur berapa dik? Jauh sangat ke boyfriendnya? Alolololo.. "Awak janji dengan saya awak belajar sungguh2 ye?"
Posted by OHBULAN! on Monday, June 15, 2015

Kisah Sedih : Hargai Pengorbanan Ibu Bapa




pc
Ada seorang bapa datang ke kedai, melihat-lihat seperti pelanggan lain. Aku menerjahnya, “Pakcik, laptop…” – dia tersenyum dan masih melihat-lihat laptop yang ada di kedai. Aku menyambung lagi, “Nak beli untuk anak ke?”, “Ya, nak beli untuk anak – dia nak sambung belajar – laptop yang mana yang ok?”.

Aku mempromosi barang seperti biasa – aku biasanya mengsyorkan yang paling murah. “Kalau nak yang bagus mahal pakcik – tapi kalau setakat nak buat belajar yang nie lah, Samsung – seribu seratus lebih je…”. Dalam aku bercakap dengan dia, dia banyak diam dan seperti berfikir.
Sedikit lama dia terdiam, dia membuka mulut “Nanti saya datang balik ya, duit tak berapa nak ada lagi ni…” – pergi dengan suatu perasaan yang lain.Aku dengan rutinku berkerja setiap hujung minggu sahaja, kebetulan – aku duduk di kaunter menunggu pelanggan – dia datang semula ke kedai, tapi dengan anaknya – perempuan. “Yang mana ya yang haritu, ada lagi tak?”, “Yang nie Samsung haritu, tapi yang nie stok baru – harga sama je”, aku menyambut soalan nya.

Dia bertanya kepada anaknya, “Yang nie ok ke dik?” – “Ermmm, ok ke nie murah je – karang rosak karang susah…” jawabnya dengan muka yang kurang puas hati – anaknya seperti menginginkan yang lain yang lebih mahal. “Yang acer nie x boleh ke ayah?”, ayahnya terdiam seketika dan menyambut dengan negosiasi, “Yang acer nie berapa boleh murah lagi?” – “Yang tu tak dapat dah pakcik,… Dah harga kos dah tu…” aku dengan rasa geram namun masih dalam nada yang baik menyambung lagi, “Dik, nak laptop untuk belajar kan… Rasanya kalau untuk belajar – yang nie lebih dari cukup – rosak tak payah pikir sangat – warenti setahun.”.

Aku mengeluarkan kata-kata tersebut atas dasar aku seperti mengerti kerut wajah bapanya.”Oklah, yang ini.” jawab anaknya. Sedang aku menulis resit dan membungkus laptop dari meja ‘display’ – aku terpandang bapanya yang mengira duit untuk membayar – aku nampak dompetnya kosong – habis semua duit digunakan untuk membayar laptop. Dia menyerahkan duit kepadaku dan aku mengiranya semula – dia melihat tanganku yang mengira. Habis aku mengira – wang aku masukkan dalam cash drawer, “Cukup duit tadi dik?” – “Cukup, Terima Kasih ya…”.

Dia dan anaknya meninggalkan kedai. Aku hanya menahan airmata mengira duit yang diberikan – RM1, RM5, RM10 dan hanya sekeping RM50. Aku membayangkan dari mana si ayah mencari duit untuk membeli sebuah laptop untuk anaknya – penuh harapan.Aku geram kepada anaknya – seperti dia tidak tahu ayahnya bagaimana – hanya tahu minta. Aku tahu ayahnya tiada duit, dia dah sebut awal-awal pada aku, aku nampak airmukanya, aku perhati sekeping-sekepi­ng duit yang diserahkan. Aku tahu dia tiada duit pulang ke rumah dan perlu ‘mengais’ untuk hari esoknya.

Ya Allah, ampunilah segala dosaku, dan (dosa) kedua ibubapaku, dan rahmatilah keduanya sepertimana mereka mendidikku pada waktu kecil. Amin…
HARGAILAH PENGORBANAN IBU & BAPA KITA.

Ayda Jebat Jadi Gila!!!

Ayda Jebat Jadi Gila Jika Tidak Balas Komen Peminat Di Media Sosial 

 

Memang wajar dicontohi sebenarnya sikap mesra peminat yang ditunjukkan oleh Ayda Jebat yang kini sedang kembali popular menerusi drama M.A.I.D lakonan bersama Zul Ariffin. Pelakon ini mengakui resah jika tidak dapat berinteraksi dengan peminat.


Dalam temubual terbaru bersama mStar Online, Ayda Jebat berkata beliau boleh jadi resah dan tidak keruan apabila berada di kawasan yang tidak boleh mengakses internet atau tiada rangkaian telefon lagi lagi apabila bekerja di luar kawasan.

“Saya akan menjadi gila jika kawasan yang saya pergi tiada liputan mengakses internet. Buatkan saya tak senang duduk. Saya akan tertekan dibuatnya lebih-lebih lagi apabila sudah membaca komen-komen peminat, tetapi belum membalas komen mereka lagi,” ujarnya.
Tambah Ayda Jebat, itu adalah salah satu cara beliau menghargai para peminat yang selama ini menyokongnya dan membalas komen yang ditinggalkan sesuatu yang penting untuk beliau lakukan demi menjaga hati peminat.

“Mungkin ada yang menganggap saya tidak baca komen-komen yang diberi di laman sosial media Instagram dan Facebook. Tidak, saya seorang artis yang membaca komen peminat tidak kira ia sesuatu yang baik atau pun buruk”
“Kalau mereka sanggup menghabiskan masa dan wang untuk menyokong kita, apa salahnya jika kita menggembirakan mereka. Bagi saya, hanya itu cara untuk membalas jasa mereka,” ujarnya.

#74 Ayda Jebat Boleh Gila Jika Tidak Balas Komen Peminat - ROTIKAYA


SUAMI KANTOI CURANG DENGAN PEREMPUAN LAIN



SUAMI KANTOI CURANG DENGAN PEREMPUAN LAIN
Posted by Berita Malaysia Kini on Friday, July 3, 2015

Telur goreng mengeluarkan darah selepas dibacakan bacaan surah Al Rukyah yang dipasang dari laman YouTube.






KUALA LUMPUR: Masyarakat diminta berhati-hati dan tidak mudah percaya dengan dakwaan di media sosial yang menunjukkan telur goreng mengeluarkan darah selepas dibacakan bacaan surah Al Rukyah yang dipasang dari laman YouTube.

Pendakwah bebas Datuk Md Daud Che Ngah berkata, paparan di laman sosial itu dianggap tidak logik dan tidak boleh menjadi hukum yang harus dipercayai.

"Kaedah fiqah ini merupakan sesuatu yang jarang berlaku dan tidak boleh menjadi hukum. Ia sesuatu yang tidak munasabah.

"Apabila ada dakwaan telur goreng yang mengeluarkan darah setelah dibacakan ayat suci Al Quran dan gambar itu disebarkan terutama di Facebook, ia menjadi sesuatu yang tidak logik.

"Tidak boleh kita ambilnya sebagai hukum. Semua benda baik, terutamanya makanan, adalah halal kecuali ada unsur luar yang memudaratkan," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.



Paparan dizum yang memperlihatkan sesuatu seperti darah keluar daripada telur goreng selepas dibacakan surah Al Rukyah. -Sumber gambar Facebook

Md Daud mengulas kejadian yang berlaku kepada seorang pengguna Facebook yang mendakwa nasi bungkus dan lauk telur gorengnya mengeluarkan darah selepas dibacakan ayat Al Rukyah dari laman YouTube.

Ia mendapat pelbagai reaksi daripada pembaca yang menyatakan kejadian itu berpunca daripada sihir dan ilmu pelaris yang digunakan peniaga untuk mendapat lebih pelanggan.

Ada juga reaksi berbeza yang mengatakan kejadian itu berpunca daripada keadaan telur itu sendiri yang mungkin sudah 'rosak' sekali gus mengeluarkan darah selain beberapa komen yang tidak mempercayai adanya ilmu hitam seumpama itu yang didakwa biasa digunakan oleh peniaga kedai makan.

Surah Al Rukyah merupakan gabungan dari ayat-ayat Al Quran yang boleh digunakan untuk mengesan jin dalam badan atau di rumah.

MD DAUD: Surah Al Rukyah bukan punca darah keluar daripada telur goreng. - Gambar fail


Maksud ruqyah adalah al-‘udzah (sebuah perlindungan) yang digunakan untuk melindungi orang yang terkena penyakit atau disebabkan sengatan binatang.

Ia merupakan urutan ayat dari surah Al Fatihah, Al Baqarah, Ali Imran, Al Araf, Al Mukminun dan beberapa ayat lagi di dalam Al Quran.

Dalam pada itu kata Md Daud, umat Islam sendiri harus sentiasa berhati-hati dalam isu berkenaan dan sentiasa merujuk Jabatan Agama Islam untuk pengesahan.

"Pada saya banyak benda palsu yang ada di laman sosial hari ini, ada juga yang menokok tambah sesuatu isu supaya ia nampak lebih sedap dibaca, dilihat dan kemudian disebarkan," ujarnya.


Sebelum ini, Md Daud dilaporkan meminta pihak berkuasa agama segera menangkap 'Raja Bomoh Sedunia Nujum VIP' atau Ibrahim Mat Zin yang mencetus kontroversi di luar penjara Sungai Buloh selepas Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dipenjarakan.

Tegasnya, dakwaan Ibrahim yang menyifatkan ada serangan ilmu hitam yang mahu membunuh Anwar di dalam penjara adalah syirik semata-mata.

Cara-cara mendapatkan income RM200-Rm300 sehari dengan lynk

Cara-cara mendapatkan income RM200-Rm300 sehari dengan lynk
1. Buat akaun lynk
 --> http://lynk.my/r/244
2. Buat akaun fb baru
3. Cari link berita semasa/isu panas/tips menarik.. copy url dan convertkan  kepada lynk.
4. Sebarkan url yang telah dibuat tadi. Isu panas biasanya akan lebih menarik minat pengguna laman sosial.
5. Cukup rm10 boleh keluarkan duit terus kepada akaun bank
Mudah saja kan?.. tanpa modal satu sen pun.. tiada risiko ditipu.. cuma perlukan kerajinan anda.
Sambil2 ber fb boleh dapat income.
Jika anda mempunyai blog yang aktif.. makin senang anda dapat income..
Lynk adalah syarikat pengiklanan yang berpengkalan di Malaysia

10 Tanda Tanda Keguguran di Awal Kehamilan


Tanda tanda keguguran

Keguguran adalah kebimbangan yang selalu dialami oleh para ibu ketika hamil. Di tambah dengan rasa sakit, stress bahkan trauma menghantui para ibu yang keguguran.

Apa penyebab keguguran?

Apakah penyebabnya? Menurut Kementerian Kesihatan, banyak faktor boleh menyebabkan keguguran dan selalunya ia berbagai (multifactorial) dan bertindih.
Antaranya adalah:
1. Masalah genetik
30% keguguran berlaku sebelum minggu ke-8 dan penyebab utama adalah masalah genetik. Embrio terhasil dari persenyawaan telur isteri dan sperma suami gagal membesar dan membahagi kepada janin. Masalah genetik merangkumi 40-45% dari sebab keguguran.

2. Masalah penyakit  si ibu
Seperti kencing manis yang tidak terkawal, masalah struktur dalam rahim (septum) atau fibroid (lihat fibroid)
Keguguran berlaku apabila janin terkeluar lebih awal sebelum mampu untuk hidup. Risiko keguguran mencapai peratus sebanyak 15% – 40% dari ibu hamil dan 60%-75% keguguran terjadi sebelum usia kehamilan 3 bulan. Namun jumlah terjadinya risiko keguguran akan menurun pada usia kehamilan 3 bulan ke atas.

Tanda tanda keguguran yang ibu hamil perlu tahu

Tiada tanda-tanda keguguran yang pasti dan sahih, namun berikut adalah tanda tanda keguguran sering kali terjadi kepada para ibu:

1. Sakit

Tanda tanda keguguran yang pertama ialah apabila rasa sakit dan tidak selesa.
Anda mungkin mengalami kekejangan pada pelvis, sakit perut yang berterusan atau sakit pada bawah belakang. Sakit mungkin berterusan sehingga beberapa hari sebelum atau selepas pendarahan terjadi. Kekejangan yang kuat boleh menjadi satu tanda keguguran.

2. Pendarahan

Pendarahan faraj yang mungkin bertompok-tompok atau banyak yang menjadi lebih kerap dan sekali sekala. Pendarahan merupakan salah satu tanda keguguran, tetapi ia juga boleh terjadi pada kehamilan yang normal.

3. Kehilangan tanda kehamilan

Jika badan anda terasa kembali kepada normal dimana tanda kehamilan seperti mabuk hamil, keletihan, sakit belakang telah hilang. Ia kemungkinan tahap hormon telah jatuh dimana hormon tersebut tidak lagi mengekalkan kehamilan apabila semua tanda kehamilan telah hilang.

4. Ketiadaan denyutan jantung bayi

Kena selalu aware dengan denyutan jantung bayi. Ini ada tanda tanda keguguran yang perlu diambil berat.
Denyutan jantung bayi biasanya boleh dikesan melalui ultrasound scan. Jika denyutan jantung bayi tidak boleh dikesan, ia mungkin menjadi satu tanda bahawa bayi telah mati dan tidak berkembang.

5. Tiada pergerakan janin

Ini antara tanda tanda keguguran yang penting. Anda harus sentiasa memerhati corak pergerakan bayi anda sepanjang hari dimana bayi anda mempunyai tempoh waktu tidur, kadang-kadang ia berkekalan selama 4 jam.
Walaubagaimanapun, tempoh ini tidak boleh melebihi 4 jam. Jumpalah doktor anda sekiranya anda tidak boleh merasa atau kurang pergerakan bayi. Pergerakan bayi hanya boleh dirasa dalam antara minggu ke-18 dan minggu ke 24.

6. Sakit belakang

Kadang-kadang, ibu hamil akan berasa kekejangan sakit belakang dan ketidakselesaan. Akan tetapi kesakitan yang tajam dan kerap mungkin merupakan kontraksi dan isyarat awal tanda keguguran.

7. Ujian positif kemudian bertukar kepada negatif

Jika ujian diambil pada dua pagi berturut-turut dimana hari pertama mendapat ujian positif dan kembali kepada negatif pada hari kedua, ia bukan sahaja menjadi tanda keguguran, ia mungkin juga menjadi tanda kehamilan luar rahim, ektopik.

8. Lelehan faraj

Jika darah ketulan dan tisu seperti daging keluar dari faraj, kemungkinan besar keguguran sudahpun terjadi.

9. Serviks terbuka

Dalam kehamilan yang sihat dan normal, serviks biasanya kekal ditutup rapat sehingga beberapa minggu sebelum kelahiran bayi. Jika serviks anda terbuka dalam tempoh beberapa minggu pertama kehamilan, risiko untuk mengalami keguguran adalah agak tinggi.

10. Paras hormon hCG jatuh

Tanda tanda keguguran yang terakhirialah apabila paras hormon hCG jatuh. Badan perlu mengekalkan tahap hormon untuk mengekalkan kehamilan. Jika tahap hCG jatuh pada awal kehamilan, risiko keguguran adalah sangat tinggi.

Akhir kata

Tanda tanda keguguran
Foto Kredit: www.bbc.com
Walau bagaimanapun, segalanya adalah ketentuan Allah SWT. Pihak ibu haruslah berjumpa dengan doktor andaikata mengalami tanda-tanda seperti ini. Diharapkan informasi tentang tanda-tanda keguguran ini dapat membantu para ibu mengelakkan keguguran.
Akhir kata, banyakkan berdoa pada Allah SWT semoga dapat dipermudahkan proses kelahiran dan bayi dapat dilahirkan dengan selamat. Wallahualam.

Kisah benar isteri curang dengan lelaki lain di pejabat

                                                     gambar hiasan
ISTERI CURANG LEBIH BANYAK MENGUNDANG PENCERAIAN BERBANDING SUAMI CURANG
KES PENCERAIAN yang disebabkan oleh kecurangan semakin menjadi-jadi. Terlalu banyak kes dalam simpanan fail rujukan kami, dari kes yang melibatkan artis, melibatkan ahli perniagaan, melibatkan para pemimpin negara bahkan juga pasangan biasa.
Kali ini ingin kami pautkan fenomena ini melalui satu kisah benar yang dikirim kepada kami ini secara lengkap untuk renungan kita bersama. Bacalah dengan hati terbuka dan teliti pelajaran yang kami kongsikan di hujungnya. Kami hilangkan ‘nama penulis’ untuk mengelak fitnah.
KISAH BENAR ISTERI CURANG – WAJIB BACA!!!
Saya bekerja sebagai seorang ketua eksekutif di sebuah syarikat swasta. Isteri saya adalah juru audit di sebuah syarikat swasta juga. Kami mempunyai seorang anak perempuan yang kini berumur 13 tahun. Dialah buah hati saya dunia dan akhirat.
KISAH ini terjadi pada dua tahun lepas. Saya perhatikan sikap isteri saya tak macam biasa. Saya dapat kesan perubahan sikapnya kerana dah lebih 10 tahun kami bersama. Mana tidaknya, kadangkala saya sembunyi-sembunyi perhatikan tingkah lakunya. Saya lihat dia semakin gemar membawa handphonenya kemana-mana walau ke bilik air. Saya cuba mintak nak lihat handphonenya tetapi berjuta alasan yang dia berikan. Saya dah terfikir macam-macam. Saya cuba selami apa yang dia alami tetapi gagal. Nampak seperti dia menyembunyikan sesuatu dan layanannya juga tidak seperti dulu.
SEBELUM INI, bila saya buat lawak, pasti dia yang akan ketawa dahulu walau pun cerita yang saya nak sampaikan belum habis lagi. KINI, setakat ketawa kecil untuk ambil hati saya saja. Soal Atas Katil pun begitu, dalam sebulan sekitar 5 kali yang saya minta cuma sekali yang saya dapat. Itu pun rasa macam beraksi dengan patung. Kalau dulu, bila saya mintak 5 kali, 8 kali pun dia sanggup walaupun dia sampai susah nak bangun pagi tapi sekarang nyata berbeza.
SUATU HARI, mungkin tuhan nak kabulkan doa saya supaya diberi petunjuk dalam menghadapi situasi ini. Isteri saya mandi dan tertinggal handphonenya dalam laci. Saya yang sedang bersiap nak pergi kerja terdengar handphonenya berbunyi tanda ada mesej diterima. Terus saya capai handphonenya dan buka peti mesejnya. Tiada nama terpapar, cuma nombor sahaja. Saya cepat-cepat catat nombor handphone yang tertera. Kemudian saya baca isi mesejnya. Kesangsian saya mula memuncak bila terbaca mesejnya yang berbunyi “Lepas kerja tunggu kat tempat biasa”. Hati saya mula bergelora dan fikiran mula bercelaru. Tapi saya tahankan dan cepat-cepat padam mesej tu dan letakkan kembali handphone tu ditempatnya. Perlahan-lahan saya keluar dari bilik dan bersarapan.
Semasa saya bersarapan isteri saya siap mandi dan kemudian dia bersarapan bersama-sama saya. Saya cuba tahankan perasaan saya ketika itu dan buat macam tidak ada apa-apa yang berlaku. Kemudian kami pergi kerja menaiki kereta masing-masing. Sebelum itu, saya bawa bersama viewcam untuk digunakan sebagai pengumpul bukti.
PETANG ITU Saya menantikan kelibat isteri saya selepas waktu kerja dengan menunggu di hadapan pejabatnya di dalam kereta yang saya pinjam dari rakan. Saya tidak gunakan kereta saya, takut isteri saya perasan. Hati saya bergelora apabila terlihat isteri saya keluar dari pejabatnya dan terus menuju ke arah kereta yang tidak saya kenali. Nampaknya kereta tersebut telahpun menunggu isteri saya sebelum saya sampai.
Saya perhatikan kereta tersebut meninggalkan perkarangan pejabat isteri saya. Dengan berhati-hati saya ekori kereta tersebut dalam jarak yang selamat. Tiba-tiba handphone saya berdering, rupanya isteri saya telefon saya. Saya pelik, adakah dia dapat menghidu perbuatan saya. Saya jawab panggilannya dan hati saya hancur apabila dia memberitahu bahawa pada hari itu dia balik lewat dan ada meeting katanya. Bila saya tanya dia berada di mana, dia kata sedang bekerja di pejabat. Sungguh pilu hati saya melihat isteri saya berbohong.
Saya kuatkan semangat ingin membongkar apa sebenarnya yang terjadi dengan isteri saya. Saya ekori hingga ke sebuah restoran yang terkenal. Saya lihat isteri saya keluar dari kereta dan menuju ke restoran berkenaan bersama seorang lelaki yang saya rasa jauh lebih muda dari isteri saya. Setelah mereka masuk, saya mencari sudut yang memudahkan untuk saya memerhatikan mereka. Hampir 3 jam saya lihat kemesraan mereka berdua. Kadangkala saya nampak lelaki itu seperti membetulkan tudung isteri saya dan mereka kadangkala ketawa kecil. Entah apa yang mereka bualkan saya pun tidak tahu. Berdosa saya pada hari itu kerana telah meninggalkan solat Asar dan Maghrib semata-mata mencari kebenaran.
Saya menunggu di dalam kereta sampai lenguh seluruh badan saya. Sekali sekala saya rakam perbuatan mereka di dalam view cam. Setelah sekian lama menanti, akhirnya mereka keluar dari restoran dan menuju ke arah kereta tadi. Saya rakam segala perbuatan mereka. Kemudian mereka bergerak menuju ke arah yang saya tidak pasti. Saya ekori lagi hinggalah saya tahu kemana tujuan mereka. Rupanya mereka kembali ke pejabat isteri saya tetapi melalui lorong belakang yang gelap dan sempit itu. Saya tidak dapat ikut kerana takut mereka sedar akibat lampu yang saya pasang.
Saya mengambil keputusan untuk berjalan menyusup ke tempat-tempat yang tersembunyi untuk merakam perbuatan mereka di dalam kereta di tempat yang gelap itu dengan meletakkan kereta saya di tempat yang sesuai. Suasana di lorong itu amat gelap. Yang kedengaran hanya deruman bunyi kereta lelaki tadi yang tidak dimatikan enjinnya. Saya cari tempat yang sesuai dan tersembunyi agar tidak disedari mereka. Saya hidupkan fungsi night vision yang mana saya dapat merakam setiap aksi mereka walaupun dalam keadaan yang amat gelap.
Bagai nak luruh jantung saya berdebar, amat terkejut bila mendapati mereka sedang #berasmara. Saya lihat mulut mereka bercantum dan setelah agak lama, saya lihat lelaki itu menurunkan tempat duduk yang diduduki oleh isteri saya. Saya agak mereka pasti sedang berbaring bersama dan terpaksa berdiri lebih dekat di tempat yang selamat untuk merakam apa yang mereka lakukan.
HATI SAYA HANCUR LULUH pada ketika itu. Syaitan mula berbisik menyuruh saya menamatkan sahaja riwayat kedua-dua makhluk yang sedang berzina itu di situ juga, tetapi saya tetap bersabar dan terus merakam setiap perbuatan mereka. Saya sedar, tuhan menyebelahi saya. Kebencian saya meluap-luap. Terus saya padamkan view cam dan dengan berhati-hati saya berjalan kembali ke kereta. Selepas memulangkan kembali kereta rakan, saya pun memandu kereta saya pulang.
Dalam solat saya menangis dan berserah kepada Allah untuk menegakkan jalan bengkang bengkok yang dicipta oleh isteri saya itu. Kemudian saya pergi ke bilik anak saya. Saya lihat anak saya sedang lena tidur. Sekali lagi saya menangis melihat anak saya yang tidak berdosa itu. Pada ketika itu saya terfikir, apakah dosa saya sehingga begini hebat dugaan tuhan kepada saya.
Apabila terdengar bunyi kereta isteri saya tiba di garaj, saya keluar dari bilik anak saya dan menuju ke pintu untuk membukakan pintu supaya isteri mudah masuk ke dalam. Isteri saya terkejut melihat saya masih belum tidur. Dia cuma tersenyum dan mengatakan banyak perkara-perkara berbangkit ketika mesyuarat yang membuatkan dia pulang lewat. Dalam hati saya menyumpah sendirian, perempuan laknat!!. Berani kau menipu hidup aku dan anak aku. Tetapi saya sembunyikan perasaan itu dengan tersenyum dan saya lihat pakaian dan tudungnya semuanya rapi seolah-olah tiada apa-apa yang berlaku. Dasar perempuan jalang, tahu sahaja menyembunyikan perbuatan keji di jalan tadi.
Malam itu saya biarkan isteri saya tidur sendirian. Saya tidur menemankan anak saya didalam bilik anak saya walau pun pada malam itu, selepas isteri saya mandi, dia minta disetubuhi. Saya beri alasan saya penat, sedangkan saya tahu niatnya, untuk menyembunyikan angkara perbuatannya tadi. Manalah tahu jika ianya membuahkan hasil, sekurang-kurangnya dia dapat meyakinkan bahawa hasil itu adalah dari benih saya. Sudahlah, saya dah menjangkakan semua kemungkinan dan muslihat itu setelah melihat apa yang dia lakukan tadi.
Pada keesokkannya, saya ambil kesempatan untuk memasukkan apa yang saya rakamkan malam tadi ke dalam CD menggunakan laptop saya secara senyap. Pada sebelah petangnya saya berbincang bersama isteri saya berdua di dalam bilik. Saya bertanyakan adakah dia mahu jika saya menceraikannya jika dia sudah mempunyai lelaki yang lebih baik dari saya.
Dia menyangkal kata-kata saya dengan mengatakan saya kuat cemburu dan dia meyakinkan saya bahawa tiada insan lain dalam hidupnya melainkan saya sorang. Kemudian saya katakan kepadanya, bagaimana jika saya ada bukti yang menunjukkan bahawa dia berbohong. Pada ketika itu air muka isteri saya mula berubah. Seperti biasa, dia sengaja mengalihkan cerita. Saya yang sudah tidak dapat bersabar terus mengarahkannya mengemas pakaian dan memberitahu bahawa kami akan pulang ke rumah ibu bapanya pada hari itu juga.
Isteri saya terkejut dengan tindakan saya. Kemudian dia mula menanyakan berbagai soalan. Dari nada suaranya saya tahu, dia sedang dalam keresahan. Dia takut saya dapat menghidu perbuatannya. Saya terpaksa meninggikan suara akibat terdorong rasa marah yang teramat sangat. Tak pernah saya bersikap sebegitu selepas kawin cuma pada hari bersejarah itulah saya bertukar rupa sebentar. Kemudian saya meminta anak saya mengemas pakaiannya dan memberitahu bahawa kami akan pulang ke kampung.
Alangkah gembiranya anak saya, dapat berjumpa atuk dan neneknya yang dirindui. Tetapi hati saya menjadi sebak melihat telatah anak yang mash tidak mengerti erti hidup. Anak saya seakan mengetahui hati saya. Tiba-tiba dia berhenti melompat kegirangan dan dia terus menuju kepada saya sambil bertanya kenapa saya nampak sedih. Saya berkata saya letih tetapi anak saya kata saya tipu. Dia seboleh-boleh minta saya beritahunya kenapa perwatakan saya tidak seperti biasa.
Saya menjadi teramat sebak dan mengalirkan air mata. Seorang anak kecil menjadi terlalu prihatin dengan papanya. Saya peluk anak saya, saya cium dia. Saya beritahu dia bahawa nanti bila sampai rumah atuk dia akan tahu. Anak saya hanya mengangguk dan terus masuk ke biliknya mengemas pakaian selepas diminta oleh saya.
Dalam perjalanan kami tidak banyak berbual. Saya hanya menumpukan perhatian pada jalan raya dan hilang selera saya untuk berbual bersama isteri. Isteri saya tidak habis-habis bertanyakan kenapa saya membisu dan tidak banyak bercakap. Tetapi saya hanya diam. Cuma celoteh anak saya yang membuatkan saya kadang-kadang tertawa kecil.
Sampai di rumah mertua saya, mereka sungguh gembira melihat anak, menantu dan cucunya pulang. Terasa seperti tidak sampai hati untuk saya meluahkan apa yang terbuku di hati saya kepada mereka. Sehinggalah pada keesokkannya, selepas solat zohor saya meminta kedua-dua mertua saya dan isteri saya duduk di ruang tamu untuk membincangkan satu perkara. Isteri saya kelihatan tenang dan saya tahu, itu hanyalah luaran sahaja, sedangkan hatinya lebih berkecamuk akibat kecurangannya.
Akhirnya bapa mertua saya bertanya, apakah hajat sebenarnya saya memanggil mereka. Apakah perkara yang hendak dibincangkan. Saya seperti hendak menangis ketika saya bertanyakan kepada mereka, apakah pendapat mereka jika saya pulangkan kembali isteri saya kepada mereka. Mereka terkejut, begitu juga isteri saya. Kemudian mereka bertanya, apakah salah anak mereka sehingga saya ingin mengambil keputusan sebegitu rupa. Saya terdiam tidak terkata. Setelah berkali-kali dihujani soalan kenapa dan mengapa, akhirnya saya mengatakan bahawa isteri saya telah pun berzina dengan disaksikan oleh mata saya sendiri.
Mertua saya mengucap panjang. Mereka terus bertanyakan kepada isteri saya. Isteri saya menafikan sesungguh-sungguhnya sambil memeluk ibunya. Tidak cukup dengan itu, isteri saya terus mengatakan bahawa saya kuat cemburu dan mengatakan dia memang selalu pulang lewat malam tetapi atas urusan tugas, bukan berselengkoh orang lain. Mertua saya bertanyakan soalan bertalu-talu kepada saya dan isteri saya. Akhirnya saya pergi ke kereta, mengambil CD dan saya pasangkannya di VCD player yang terletak di ruang tamu.
Mertua saya mengucap tidak henti-henti setelah melihat apa yang ditayangkan dihadapan mata mereka. Itulah rakaman kecurangan anak mereka ‘sedang #bermain’ di hadapan mata mereka. Isteri saya hanya menundukkan kepala sambil menangis teresak-esak. Kemudian isteri saya bangun mendapatkan saya dan dipeluknya kaki saya sambil meraung-raung meminta ampun dan berjanji untuk tidak mengulangi perbuatannya itu.
Anak saya dan Mak Usunya tiba-tiba keluar daripada bilik akibat terdengar raungan isteri saya. Mereka terus ke ruang tamu tanpa kami sedari dan turut melihat tayangan kecurangan isteri saya. Kemudian saya terdengar suara anak saya bertanyakan kenapa mamanya memeluk lelaki lain dan bukan papanya di dalam television itu dan kenapa mamanya biarkan lelaki itu memegang buah dadanya. Saya yang menyedari anak saya berada di ruang tamu dengan pantas menutup television. Saya lihat wajah anak saya yang kehairanan akibat terlihat tayangan tersebut dan juga setelah melihat mamanya meraung-raung dikaki saya.
Wajah adik ipar saya juga dalam keadaan terkejut. Tangannya menutup mulutnya dengan matanya yang terbeliak akibat terkejut setelah mengetahui perbuatan kakaknya itu. Terus sahaja dia menarik tangan anak saya masuk ke bilik. Kedua-dua mertua saya tidak dapat berkata walau sepatah kata pun. Seminggu selepas itu, saya dan isteri saya pergi ke mahkamah syariah dan memohon perceraian. Selepas perbicaraan dan bukti-bukti yang kukuh, saya mendapat hak penjagaan anak saya. Kemudian saya meminta bekas isteri saya supaya menikah dengan lelaki yang saya nampak pada hari itu dengan disaksikan oleh hakim dan orang-orang pejabat agama.
Selepas kejadian itu, saya tinggal bersama anak saya dan sebulan sekali bekas isteri saya datang melawat anaknya. Sehinggalah selepas beberapa bulan, saya tidak nampak lagi batang hidungnya menjengok anaknya. Dari cerita yang saya dengar dari orang-orang tempat dia bertugas, selepas bekas isteri saya berkahwin dengan lelaki tersebut, dia memakan hati kerana lelaki tersebut ada hubungan sulit dengan perempuan lain. Mungkin itulah balasan Allah kepadanya.
Pada hari raya puasa yang lalu, saya berziarah ke rumah bekas mertua saya atas desakan anak saya. Di sana saya berpeluang berjumpa dengan bekas isteri saya. Saya lihat, dirinya tidak lagi seperti dahulu. Tubuh yang dahulunya montok dan menawan kini kurus kering. Dari wajahnya saya tahu bahawa dia memang benar-benar makan hati dengan suami barunya yang diberahikan itu.
Biarlah, Allah sudah pun temukan mereka berdua. Bahagia atau tidak itu bukan kerja saya, itu kerja tuhan. Yang penting, saya kini memulakan hidup baru dengan anak kesayangan saya. Dialah harta yang tidak ternilai untuk saya di dunia dan akhirat. Saya akan pastikan anak saya melalui jalan hidup yang betul agar hidupnya tidak menyimpang daripada ajaran Allah yang sebenar.
KESIMPULAN
Semuga kisah pedih pengalaman sahabat kita ini dapat menyedarkan pasangan lain di luar sana. Ingatlah ‘lelaki yang tidak cemburu terhadap isteri dan anaknya adalah dayus dan tidak akan mencium syurga’. Iman wanita amatlah tipis dan amat mudah tergoda, khususnya apabila mereka bebas sewaktu bekerja.
WARGA PRIHATIN ada banyak kes sebegini dalam simpanan fail kami. Zina bagi yang sudah berkahwin hukumannya rejam sampai mati. Jika tidak direjam secara muhkamat, mereka tetap direjam secara mutasyabihat. Aktiviti haram memang dipromosi oleh syaitan. Ia dilakukan semata-mata kerana nafsu, tanpa ikatan dan tanggungjawab. Oleh itu, menjadi trend sekarang semua perbuatan zina itu dirakam untuk ‘kenangan’. Apabila nafsu sudah memuncak, masing-masing sudah tidak kisah untuk dirakam aksi ranjangnya. Banyak sekali kes yang pihak wanita sendiri yang merakam aksinya berkali-kali.
Seorang suami yang berprinsip tidak akan mampu menerima semula isteri yang berlaku curang. Itu adalah ego atau ‘pride’ lelaki yang Allah kurniakan secara fitrah. Pengalaman kami menunjukkan suami akan menceraikan isterinya pada kadar segera sebaik sahaja mendapat bukti. Memanglah hakikatnya seorang wanita hanya untuk seorang lelaki sahaja. Tidak mungkin 2 lelaki atau lebih boleh hidup bersama seorang wanita dalam masa yang sama.
Hasil kajian dan pengalaman kami juga menunjukkan situasi yang amat berbeza dengan sikap isteri yang masih mampu walaupun pahit untuk menerima suami yang berselingkuh dengan wanita lain. Mungkin para isteri memikirkan soal nasib anak, nasib diri yang mungkin menjanda, menjaga maruah diri serta keluarga dan sebagainya. Kebetulan pula dalam Islam ada Poligami yang sering diambil peluang oleh suami untuk berbuat sewenangnya. Kononnya boleh tambah isteri bila ‘terkantoi’. Maka meranalah si isteri.
Janganlah biarkan isteri kita BERKELIARAN, samada melalui aktiviti sosial secara zahir maupun melalui alam maya. Jika isteri kita diizinkan bekerja, pantaulah gerak geri mereka. Begitulah juga dengan para suami. Janganlah buang masa melayan isteri dan anak dara orang. Jika kita benar-benar mampu dan mahu, bernikahlah sahaja agar perhubungan itu ada berkatnya.
Pengalaman seorang dari kami amat mengejutkan sekali. Seorang artis terkenal yang sudah bersuami dipelawa di hadapannya oleh rakan lelakinya hanya dengan ayat “can I have #se’x with you, I have got a room here’. Beliau yang sedang makan di restoran Hotel itu bersama rakan beliau boleh dengan mudah ikut naik ke bilik. Ironinya, ia tidak berlaku di hadapan rakan kami dan rakan-rakan artis itu, bukan secara rahsia. Beliau turut menceritakan kisah zina yang berleluasa secara terang-terangan di kalangan artis dan penari budaya.
Lihatlah penceraian yang berlaku apabila suami dapat tahu isterinya bertukar gambar alat kelamin dengan artis, melakukan perbualan #lu-ca’h melalui telefon, sms, facebook, Whatsapp dan sebagainya. Hari ini ramai lelaki yang mengadu isteri mengabaikan suami dan anak kerana aktiviti ini. Dari aktiviti maya itu mereka berjumpa dan akhirnya syaitan akan menggoda masing-masing melakukan zina. Ingatlah, rakaman dan berita dari kerosakan akhlak ini akan menjadi rejaman masyarakat terhadap kita hingga ke anak-cucu, bahkan ke akhir hayat.
Telah Allah tegaskan bahawa “berkeliaran itu membawa kerosakan”. Seharusnya kita mematuhi arahan Allah itu agar mampu kita hentikan segala kerosakan akhlak ini segera. Kita sudah terlalu jauh dari landasan agama kita. Kerana itulah hidup masyarakat kita ini amat ‘tidak sejahtera’.
Sumber: Facebook

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...