ads

loading...

Apabila anda berdepan kesukaran hidup


Life isn’t easy and it can be a very harsh, mean and unfair place. The road to your dreams is quite bumpy and there are many things that will stand in your way. People will tell you that you can’t do it; some will tell you that you shouldn’t do it; and others will even make sure that you won’t do it. Many will laugh at you and will try to bring you down. No matter how tough you try to be, life will find a way to push you down, put you in situations you can’t handle, send you holes to fall in. Unexpected distractions or barriers will come your way and try to deviate your mind from your goals. Luck may not always be on your side, and at times, you may feel that the whole universe is against you.
You’ll get laughed at, you’ll get back-stabbed, you’ll get stuck, you’ll get discouraged, you’ll get distracted, you’ll get tested, you’ll stumble, you’ll fall, you’ll get lost, you’ll get scared, you’ll get hurt, you’ll get beaten, you’ll get blocked, you’ll get angry, and sometimes you’ll get hit really hard.
But remember in life you always have a choice. You can either cave in and let what others say or do get to you, believe them and convince yourself that you’re not good enough. When you get hit hard, you can choose to lay on the ground, give up, turn your back on all your dreams, and blame everyone else for not being who you want to be.
Or you can choose to stand back up on your feet and let each obstacle make you stronger and more determined. When you get hit hard, you can choose to fight back and keep going. Because it’s not how hard you get hit or how much you get hit that counts. It’s what you learn from each hit and each fall, how much you can take and how high you keep rising after each hit. There’s a Japanese proverb that says “Fall down seven times, Get up eight.”
It’s always much easier to give up and blame others for our unhappiness. But fighters don’t choose the easy way out.
Be a fighter. Don’t let any barriers or hit knock you down. Don’t ever let anyone tell you what you can or cannot do. And don’t let anyone define your capabilities and tell you what you’re worth. Only you know what you’re really made of and what you’re capable of. If you want something, go get it. No matter what people say and no matter how many times you fall along the way, or how hard you get hit.

nangis



Habis tisu kami bila tengok video adik ni, sedih! Umur berapa dik? Jauh sangat ke boyfriendnya? Alolololo.. "Awak janji dengan saya awak belajar sungguh2 ye?"


Habis tisu kami bila tengok video adik ni, sedih! Umur berapa dik? Jauh sangat ke boyfriendnya? Alolololo.. "Awak janji dengan saya awak belajar sungguh2 ye?"
Posted by OHBULAN! on Monday, June 15, 2015

sweeet giler bak hang



Habis tisu kami bila tengok video adik ni, sedih! Umur berapa dik? Jauh sangat ke boyfriendnya? Alolololo.. "Awak janji dengan saya awak belajar sungguh2 ye?"


Habis tisu kami bila tengok video adik ni, sedih! Umur berapa dik? Jauh sangat ke boyfriendnya? Alolololo.. "Awak janji dengan saya awak belajar sungguh2 ye?"
Posted by OHBULAN! on Monday, June 15, 2015

Kisah Sedih : Hargai Pengorbanan Ibu Bapa




pc
Ada seorang bapa datang ke kedai, melihat-lihat seperti pelanggan lain. Aku menerjahnya, “Pakcik, laptop…” – dia tersenyum dan masih melihat-lihat laptop yang ada di kedai. Aku menyambung lagi, “Nak beli untuk anak ke?”, “Ya, nak beli untuk anak – dia nak sambung belajar – laptop yang mana yang ok?”.

Aku mempromosi barang seperti biasa – aku biasanya mengsyorkan yang paling murah. “Kalau nak yang bagus mahal pakcik – tapi kalau setakat nak buat belajar yang nie lah, Samsung – seribu seratus lebih je…”. Dalam aku bercakap dengan dia, dia banyak diam dan seperti berfikir.
Sedikit lama dia terdiam, dia membuka mulut “Nanti saya datang balik ya, duit tak berapa nak ada lagi ni…” – pergi dengan suatu perasaan yang lain.Aku dengan rutinku berkerja setiap hujung minggu sahaja, kebetulan – aku duduk di kaunter menunggu pelanggan – dia datang semula ke kedai, tapi dengan anaknya – perempuan. “Yang mana ya yang haritu, ada lagi tak?”, “Yang nie Samsung haritu, tapi yang nie stok baru – harga sama je”, aku menyambut soalan nya.

Dia bertanya kepada anaknya, “Yang nie ok ke dik?” – “Ermmm, ok ke nie murah je – karang rosak karang susah…” jawabnya dengan muka yang kurang puas hati – anaknya seperti menginginkan yang lain yang lebih mahal. “Yang acer nie x boleh ke ayah?”, ayahnya terdiam seketika dan menyambut dengan negosiasi, “Yang acer nie berapa boleh murah lagi?” – “Yang tu tak dapat dah pakcik,… Dah harga kos dah tu…” aku dengan rasa geram namun masih dalam nada yang baik menyambung lagi, “Dik, nak laptop untuk belajar kan… Rasanya kalau untuk belajar – yang nie lebih dari cukup – rosak tak payah pikir sangat – warenti setahun.”.

Aku mengeluarkan kata-kata tersebut atas dasar aku seperti mengerti kerut wajah bapanya.”Oklah, yang ini.” jawab anaknya. Sedang aku menulis resit dan membungkus laptop dari meja ‘display’ – aku terpandang bapanya yang mengira duit untuk membayar – aku nampak dompetnya kosong – habis semua duit digunakan untuk membayar laptop. Dia menyerahkan duit kepadaku dan aku mengiranya semula – dia melihat tanganku yang mengira. Habis aku mengira – wang aku masukkan dalam cash drawer, “Cukup duit tadi dik?” – “Cukup, Terima Kasih ya…”.

Dia dan anaknya meninggalkan kedai. Aku hanya menahan airmata mengira duit yang diberikan – RM1, RM5, RM10 dan hanya sekeping RM50. Aku membayangkan dari mana si ayah mencari duit untuk membeli sebuah laptop untuk anaknya – penuh harapan.Aku geram kepada anaknya – seperti dia tidak tahu ayahnya bagaimana – hanya tahu minta. Aku tahu ayahnya tiada duit, dia dah sebut awal-awal pada aku, aku nampak airmukanya, aku perhati sekeping-sekepi­ng duit yang diserahkan. Aku tahu dia tiada duit pulang ke rumah dan perlu ‘mengais’ untuk hari esoknya.

Ya Allah, ampunilah segala dosaku, dan (dosa) kedua ibubapaku, dan rahmatilah keduanya sepertimana mereka mendidikku pada waktu kecil. Amin…
HARGAILAH PENGORBANAN IBU & BAPA KITA.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...